İlahi inşanın yönü zihniyetten bireye, bireyden topluma doğrudur. Önceki aşama tamamlanmadan bir sonraki aşamaya geçilmez. Zihniyetten bireye geçiş aşaması her birey için değişik sürelerde tamamlanır.
Fikir ortadan yok olduğu zaman, put açığa çıkar, kendini gösterir. (Malik Bin Nebi)
Elçisi ve elçisinin yetiştirdiği Müslümanlar Kur'an'ı sadece okuyarak ahiret hesabında yüce Allah'ın kararını etkileyecek bir torpil imkanı elde etmek gibi garip anlayışlara sahip olmamışlardır. Kur'an'ın kendileirne sağladığı fayda ve katkıları öncelikle ahirette değil, dünyadaki gerçekleştirdiklerinde görmüşlerdir. Dünya "kazanılınca"ahiretin de kazanılacağını dikkate almışlardır. Bu nedenle de onu öncelikle "hayatın kitabı" olarak algılamışlardır.
Onlar Kur'an'ı hayatlarıyla okumuş ve ifade etmişlerdir. Hal ve hareketleriyle, düşünce ve inançlarıyla adeta yürüyen birer Kur'an olmaya çalışmışlardır. Hiçbir zaman daha çok şey bilmeye çalışan olmamış, sadece ve sadece "dosdoğru" tarzda inanıp, "dosdoğru" tarzda yaşamaya çalışmışlar ve bunun yegane kaynağı olarak da Kur'an'a bağlanıp onunla birlikte olmuşlardır. (Ahmet Cemil Ertunç)
Zaman faydalı olanın yararına çalışır. Çünkü bu konuda Allah'ın değişmez kanunu şudur: faydalı olan yeryüzünde kalacak ve kalıcılığını sürdürecektir. Zararlı ve faydasız olan da köpük gibi yok olup gidecektir.
İnsan içinde yaşadığı şu kainatın kendi hizmetine sunulduğunu bir türlü kavrayamadı gitti. Bu yüzden onu hep yenilgiye uğratılması gereken bir düşman meydan okunması gereken bir rakip olarak gördü.
İnsan şu ana kadar bu kainatın ne kadar geniş, imkanlar bakımından ne kadar zengin ve cömert olduğunu bir türlü keşfedemedi. Bundan dolayı cimriliği tercih eder....
Bazı alimler şöyle dmeişlerdir: Dünyada da cennet vardır, dünyada iken oraya girmeyen ahiretteki cennete de giremeyecektir. Bundan dolayı, daha dünyada iken insanın kalbinde hiçbir şey ve hiç kimse hakkında en ufak bir kin, nefret duygusu kalmayacak şekilde kalp selametini kazanması mümkündür, çünkü kainatın ve içinde yaşayan insanın teshir edilme kanunları vardır, kim o kanunları keşfederse, bütün varlıkla onun hizmetine boyun eğerler. (Cevdet Said)
Modern tavrın bir diğer özelliği görünür kılmaktır. Burada dış görünüş bir hayli önemlidir. Gösterişçi olmak, göze hitap etmek esastır. Halbuki dine yaklaşımın en olumsuz şekillerinden birisi burada kendini gösterir. Din deruni bir yaşam biçimidir. (Mehmet Aydın)
Sanal bir halkın inşası için, yaşamayan halkın düşman olarak algılanması çok büyük bir potansiyel ve motivasyon kaybına neden olmuştur.
Bugün modernizmin insanı eşyalaştırması ve yabancılaştırmasına çılgın bir tüketim anlayışına ve yaşam biçimine karşı tek çözüm İbrahimi duruştur.
Tüketim, modern dünyanın en temel putudur. Hiçbir tahdit getirilemeyen bireysel özgürlük kavramı, tüketim ruhu ile birleşince, tam bir istismar çarkı oluşturmaktadır. Hazzı tahrik ederek bireyi her türlü tüketime sevk etmek, günümüz dünyası muktedirlerinin kar putunu yaşatmak için buldukları bir çözümdür. (Yıldırım Canoğlu)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder