6 Haziran 2016 Pazartesi

OKULSUZ TOPLUM / IVAN ILLICH

Pek çok öğrenme kendiliğinden olmaktadır ve pek çok planlı öğrenme bile programlanmış eğitimin sonucu değildir. 

Pek çok insan sahip oldukları bilgilerin çoğunu okul dışında edinmektedir.

Nasıl ki yetenek öğretiminin müfredat sınırlamalarından bağımsız olması gerekiyorsa, özgür eğitim de devam mecburiyetinden bağımsız olmalıdır.

Latin Amerikalı bir öğrenci kendi halkının ortalama gelirinin 350 katı kadar paranın kendi eğitimine harcanması suretiyle bu seçkin topluluğa katılmaktadır. 

Okul öğrenimi konulara ayırmakta ve böylece çocukları bu önceden hazırlanmış müfredat içine gömmeye ve uluslararası skala üzerinde  sonuçları değerlendirmeye kalkışmaktadır. Kendi gelişmelerinin değerlendirilmesi için diğerlerinin standartlarına boyun eğen insanlar bir süre aynı kuralı kendilerine de tatbik etmeye başlamaktadırlar.

(Sivil kurumlar için) Memnuniyet yaratmaktan ziyade hızlı bir şekilde ihtiyaçlar yaratmaktadırlar. İhtiyaçlarını karşılamaya çlaıştıkları bu süreçte yeryüzünü kullanmakta ve tüketmektedirler. Modern tarım toprağı zehirlemektedir. "Yeşil devrim" yeni tohumlar aracılığıyla bir hektardan üç kat ürünü alma imkanı sağlamaktadır. Fakat bunu gerçekleştirmek için daha çk gübre, böcek ilacı, su ve güç harcanmaktadır. Doktorlar, ebelerin yerini almaktadır ve insanoğlunun dönüştürüleceği yönünde söz vermektedir. Genetik olarak planlanmış, tamamen hikyenik bir dünya...

Yani dünya kilisesi olan okul, hem uyuşturucunun temin edilmesine, hem de insanın yaşam süresince işinde hizmet eden bir bilgi endüstrisidir.

Okul gelişimlerinin sorumluluğunu kendilerine vermemekle bu insanların çoğunu bir çeşit ruhsal intihara sürüklemektedir.

Okullaşmanın gizli müfredatı halkı her yerde bilimsle bilginin kılavuzluğundaki bürokrasilerin etkili ve yardımsever oldukları yolundaki mite inandırmaktadır. Aynı müfredat üretim ne kadar artarsa aynı oranda iyi bir yaşam standartına ulaşılacağı yolundaki miti öğrencilerin kafasına yavaş yavaş yerleştirmektedir.

Kaliteli bir eğitim sistemi şu üç amacı gerçekleştirmeye çalışmalıdır: Yaşamın herhangi bir anında mevcut kaynaklara ulaşmak suretiyle bir öğrenim gerçekleştirmek isteyen herkese imkan sağlamalıdır. Bilgi sahibi olanların bu bilgilerini paylaşmaları konusunda kendilerinden bir şeyler öğrenmek isteyenleri bulmalarına yetki tanımalıdır. Halka yeteneklerinin ortaya çıkmasını sağlayabilecek bir imkan olarak bir konuyu onlara sunmak isteyenler için gereken her türlü olanağı sağlamalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder